↑ Επιστροφή σε Γενικής Παιδείας

Φυσική Αγωγή

Ο σκοπός της προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι ο ίδιος με αυτόν της φυσικής αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση και συμβάλλει κατά προτεραιότητα στην σωματική ανάπτυξη των μαθητών. Παράλληλα βοηθάει στην αρμονική ένταξη τους στην κοινωνία.

Επιμέρους στόχοι είναι:

Όσον αφορά τον σωματικό τομέα :

  • Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων (αθλητικών).
  • Ανάπτυξη φυσικών δεξιοτήτων όπως ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία και επιδεξιότητα. Η πρόληψη και βελτίωση μορφολογικών και λειτουργικών παρεκκλίσεων.
  • Η προαγωγή της υγείας και ευεξίας. Η εξασφάλιση της υγείας μέσω της εξάσκησης των υποστηρικτικών μυϊκών ομάδων  (κορμός, ραχιαίοι, κοιλιακοί) που βοηθούν στην όρθια στάση και λειτουργία των οργάνων και συστημάτων.
  • Η καλλιέργεια του ρυθμού.
  • Η καλλιέργεια της ρυθμιστικής κινητικής έκφρασης και του ελληνικού παραδοσιακού χορού.
    • Όσον αφορά τον συναισθηματικό τομέα :
  • Ανάπτυξη κοινωνικών και ψυχικών αρετών, όπως: συνεργασία, ομαδικό πνεύμα, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα, υπομονή, επιμονή και θάρρος.
  • Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, με τη βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων, την εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων και τη συμμετοχή σε προσαρμοσμένες αθλητικές δραστηριότητες. Η απόκτηση αυτοπεποίθησης, με επίγνωση των ικανοτήτων και των ορίων του σε σύγκριση με τους άλλους.
  • Η μείωση του άγχους και της έντασης. Χρειάζεται οι μαθητές να μάθουν να χαλαρώνουν και να συγκεντρώνονται στους στόχους τους.
  • Η δημιουργία κινήτρων, για την ενεργό και πρόθυμη συμμετοχή στις κινητικές και αθλητικές δραστηριότητες.
  • Η ενίσχυση της αντίληψης του σώματός και η ανάπτυξη θετικής αυτοαντίληψης μέσα από τη φυσική δραστηριότητα.
  • Η ανάπτυξη προσαρμοστικών συμπεριφορών και μηχανισμών έτσι ώστε οι μαθητές να αναπληρώσουν κινητικά και συναισθηματικά την αναπηρία τους.
  • Η ανάπτυξη αυτογνωσίας και η αποδοχή της κατάστασης του μαθητή/τριας και των περιορισμών που επιβάλει η αναπηρία του/της.
  • Ανάπτυξη ηθικών αρετών, όπως: τιμιότητα, δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασμός αντιπάλων, αυτοσεβασμός, μετριοφροσύνη, ευγενής άμιλλα και συναγωνισμός, θετική στάση απέναντι στη νίκη και την ήττα.
    • Όσον αφορά τον γνωστικό τομέα :
  • Η απόκτηση γνωστικών-κινητικών δεξιοτήτων οι οποίες χρησιμεύουν στην αυτοεξυπηρέτηση και την ανεξάρτητη διαβίωση.
  • Κατανόηση εννοιών και απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη Φυσική Αγωγή και τον αθλητισμό. Η γνώση στοιχείων που σχετίζονται με το χορό, τη μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
  • Απόκτηση βασικών γνώσεων υγιεινής και πρώτων βοηθειών.
  • Ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας.
  • Συνειδητοποίηση της ανάγκης για: «δια βίου» άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή.
  • Η ανάπτυξη της επικοινωνίας μέσα από τη συνεργασία και το συναγωνισμό με τους συνομηλίκους.
  • Απόκτηση γνώσεων σχετικών με την Ολυμπιακή ιδέα και κίνηση.

Οι δραστηριότητες για την επίτευξη του σκοπού της προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής στο ΕΕΕΕΚ είναι:

- Οι ελεύθερες κινητικές δραστηριότητες με ή χωρίς μουσική, η ελεύθερη γυμναστική, ρυθμική γυμναστική.

- Τα αναγνωρισμένα στη χώρα μας αθλήματα και αγωνίσματα για τα οποία υπάρχουν δυνατότητες να διδαχθούν στο σχολείο μας, όπως καλαθοσφαίριση, πετοσφαίριση, ποδόσφαιρο , χειροσφαίριση και αγωνίσματα στίβου.

- Οι ελληνικοί παραδοσιακοί λαϊκοί χοροί.

Βέβαια για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά χρειάζονται και την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή και το ειδικό εκπαιδευτικό υλικό.

Το σχολείο μας διαθέτει ανοιχτό γήπεδο μπάσκετ ? βόλεϊ και κλειστό γυμναστήριο εξοπλισμένο με διαδρόμους, μηχανικό ποδήλατο, ελλειπτικά, στρώματα μικρά και μεγάλα, πολύζυγα, βαράκια, μπάλες pilates, στεφάνια μικρά και μεγάλα, ράβδους, κώνους, τουβλάκια και πρόσφατα απέκτησε και ένα μεγάλο τρίκυκλο ποδήλατο.

Προσαρμογές ανάλογα με το είδος της αναπηρίας, φυσικά και γίνονται.

Για παιδιά με νοητική καθυστέρηση:

  • Χαμηλώνουμε το δίχτυ στο βόλεϊ .
  • Περιορίζουμε τον χώρο του παιχνιδιού.
  • Χρησιμοποιούμε κώνους για να σηματοδοτήσουμε τα όρια.
  • Χρησιμοποιούμε μπάλες σε διάφορα μεγέθη και χρώματα.
  • Κάνουμε πολλά διαλείμματα μεταξύ των δραστηριοτήτων.
  • Μειώνουμε τον χρόνο του παιχνιδιού.
  • Ενθαρρύνουμε τα παιδιά που λειτουργούν ομαδικά μέσα στο παιχνίδι.
  • Αλλάζουμε τις θέσεις και τους ρόλους σε κάθε παιχνίδι, ώστε να δίνονται στα παιδιά ίσες ευκαιρίες να μάθουν και να εξασκήσουν ποικίλες δεξιότητες.

Για παιδιά με προβλήματα όρασης:

  • Χρήση ηχητικής μπάλας.
  • Χρήση μικρών μουσικών οργάνων.
  • Παιχνίδια προσανατολισμού στο χώρο.
  • Παιχνίδια ευστοχίας ανάλογα με το ηχητικό ερέθισμα.

Για παιδιά με ΔΑΦ:

  • Δημιουργία μιας καθορισμένης ακολουθίας γεγονότων σε κάθε μάθημα.
  • Απομάκρυνση διασπαστικών για το παιδί αντικειμένων από το χώρο.
  • Οι οδηγίες δίνονται με σαφή και ξεκάθαρο τρόπο.
  • Πολλά διαλείμματα ώστε να διατηρείται η προσοχή του παιδιού.
  • Χρήση οπτικών ερεθισμάτων.

Αποφεύγεται η άμεση επαφή με το μαθητή στις περιπτώσεις που δεν είναι ευχάριστη.